Nie chcę być wzorem do naśladowania w zakresie tworzenia form, ale chcę być doceniany za ciężką pracę i badania, które prowadzę od lat, oraz ryzyko, które podjąłem, aby opracować nową technologię. Oskar Zięta
Rok 2020 to 10-lecie marki Zieta Prozessdesign. W czerwcu 2010 roku Oskar Zięta zarejestrował firmę we Wrocławiu i tym samym rozpoczął nowy rozdział w swojej karierze projektanta i artysty.
Dziesięć lat może wydawać się niedługim okresem dla biznesu, ale to era dla twórczej jednostki. Szczególnie takiej jak Oskar Zięta, którego źródłem inspiracji jest zaawansowana technologia – a ta rozwija się w bardzo szybkim tempie. To on jest trzonem firmy, która z rodzinnej działalności zrodzonej z pasji przerodziła się w rozpoznawalną na całym świecie markę.
W ciągu tych dziesięciu lat z małej pracowni wyrośliśmy na interdyscyplinarny zespół ponad 40 osób zafascynowanych designem, technologią i przyszłością. Od początku istnienia Zieta Prozessdesign motywem przewodnim była innowacja prowadząca do niekonwencjonalnych rozwiązań i form.
FiDU, PLOPP i Pop
W 2010 roku pierwszy wprowadzony na rynek obiekt projektu Oskara Zięty, stołek PLOPP, wyróżniony był już takimi prestiżowymi nagrodami jak Red Dot Design Award 2008, German Design Council Award 2008 czy Forum AID Award 2009.
Oskar Zięta postanowił wówczas otworzyć rodzinny biznes na nowe wyzwania. Zespół powiększył się i był w stanie sprostać potrzebom rynku międzynarodowego. Powstała pierwsza kolekcja Zieta – obejmująca meble i dodatki zaprojektowane przez Oskara do tej pory: PLOPP (2006-2009), Chippensteel 0.5 (2009), Chippensteel 1.0 w limitowanej edycji (2006), lustro RONDO (2009), wieszaki PIN i KAMM (2009), RONDEL (2009).
Wśród tych produktów stołek PLOPP pozostaje ikoną i bestsellerem Zieta Prozessdesign. To produkt-manifest technologii FiDU, przedmiot prosty, ale zabawny – mebel i mała domowa rzeźba jednocześnie.
Popowa estetyka serii i nowatorstwo techniki nie powinny odciągać uwagi od samej imponującej technologii. (Riya Patel, ICON Magazine, 2011)
Jeśli PLOPP jest manifestem, to FiDU jest notatnikiem, w którym został on napisany. Z niemieckiego Freie Innendruck Umformung to metoda kształtowania stali za pomocą sprężonego powietrza rozwijana przez Oskara Ziętę od 2004 roku. Jest ona fundamentem portfolio marki Zieta Prozessdesign.
Innowacyjny design zakochany w technologii
Kiedyś myślałem, że architektura jest niekończącą się historią bez szczęśliwego zakończenia, ciągłym procesem, a projekt bardziej przypomina frazę kończącą się kropką. Dziś zajmuję się projektowaniem, architekturą, sztuką i inżynierią i zdaję sobie sprawę, że proces rozwoju produktu jest długi, złożony, tajemniczy i fascynujący.
Kolejne lata upłynęły pod znakiem nowych linii produktowych, eksperymentalnych rzeźb i jedynych w swoim rodzaju obiektów. W 2011 roku lustro DRAB dołączyło do grona akcesoriów FiDU, następnie w 2012 roku wprowadzono m.in. lustro CUMA i konstrukcję stołu KOZKA. W kolejnych latach rozwijaliśmy również kolekcję stołków PLOPP, wprowadzając nowe rozmiary i kolory. W 2013 roku studio Zięty eksperymentowało z nowymi formami stali – tak narodziła się kolekcja 3+. Jednocześnie nieustannie odkrywamy nowe możliwości technologii FiDU z takimi liniami jak G-Tables, HEAT i Gradient.
Architekt i projektant Oskar Zięta stał się synonimem napompowanego metalu. Jego pozornie niemożliwe, przypominające balony, industrialne prace to zarówno architektoniczne rzeźby, takie jak rzeźba NAWA na wrocławskiej Wyspie Daliowej (2018), a także meble, z których najbardziej charakterystyczny jest jego stołek PLOPP (2008). (Lara Chapman, TL Magazine)
Pełen potencjał technologiczny i estetyczny designu parametrycznego wyeksponowany jest przede wszystkim w unikalnych projektach z pogranicza sztuki i architektury, takich jak:
MONOLITY (2020)
NAWA (2017)
WIR (2017)
KONICZYNA (2018)
CATCH FIRE (2016)
GLIEDERFUSSER (2015)
CYKLOP (2013)
SEAHORSE (2011)
Projekty te powstały z czystej potrzeby eksperymentowania z formą, materiałem i techniką. Chociaż mają ten sam aspekt lekkiego, napompowanego metalu, inspiracja dla każdej rzeźby była inna. Każda z nich została powołana do życia w zupełnie innym kontekście i z uwagi na inny cel. Łączy je ich organiczna struktura, wywodząca się ze świata przyrody: cztery żywioły, ludzkie ciało, struktury chemiczne sprowadzone do skali makro, a także motywy zaczerpnięte z mitologii, architektury i eksploracji wszechświata.
Nie tylko SUPER, ale ULTRA… i wciąż mamy apetyt na więcej!
Po 10 latach intensywnej pracy wiemy, że wciąż chcemy więcej. W ubiegłym roku, w wyniku eksperymentów Oskara Zięty z metalem, wprowadziliśmy do naszej oferty nowy produkt. To krzesło ULTRALEGGERA – mebel, który powstał zarówno z potrzeby zmierzenia się z samym materiałem, jak i z chęci podkreślenia jego wyjątkowych walorów estetycznych i użytkowych. W 1957 roku włoski projektant Gio Ponti stworzył krzesło Superleggera o wadze zaledwie 1700 gramów. W 2019 roku Oskar Zięta również podjął wyzwanie wagi piórkowej. Wprowadził na rynek krzesło jeszcze lżejsze, a jednocześnie stabilne i nowoczesne.
W mojej firmie wszyscy pracują w sposób interdyscyplinarny – jesteśmy szczerze oddani odkrywaniu idei i nowych sposobów produkcji. (Oskar Zięta)
Wiemy, że połączenie ogromnej dawki wyobraźni z oryginalną technologią FiDU może nas zaprowadzić w nieoczekiwane rejony. Będziemy nadal tworzyć produkty, które są nie tylko zaskakująco lekkie, ale przede wszystkim tworzą innowacyjną odpowiedź na wyzwania współczesnego świata.
1, 2, 3,.. 10 LAT TEMU
WAŻNE MOMENTY
2010
– pierwsze biuro firmy w EIT Plus, Wrocław
– powstają KAMYKI i wieszaki DRAB
– odsłonięcie rzeźby Blow & Roll w Madejski Garden, Victoria & Albert Museum
– odsłonięcie Architonic Concept Space III podczas IMM Cologne
2011
– powstaje lustro RONDO i PLOPP Standard Aluminium
– pierwsze stoisko na Salone del Mobile Young Creative Poland: in Production, Milan (kuratorki: Anka Simone i Miśka Lovegrove)
2012
– powstaje kolekcja HOT
– pierwsze stoisko na Maison & Objet w Paryżu
2013
– powstaje kolekcja 3+, a także stół Carbon Table – zaprezentowany na Salone Internazionale del Mobile w Mediolanie
– powstaje rzeźba CraterAir dla Arika Levy’ego
2014
– powstaje kolekcja luster TAFLA
– Innovation Workshop podczas IMM Cologne Fair
– Audicity – prezentacja obiektów Zieta Prozessdesign w showroomie Audi, Berlin
2015
– PLOPP trafia do kolekcji Museo Nazionale della Scienza e della Tecnologia Leonardo da Vinci, Mediolan
– projekt baru BARBARA z kolekcją 3+
2016
– powstaje J-CHAIR
– powstaje kolekcja G-Table Collection
– PLOPP trafia do kolekcji Vitra Design Museum, Weil am Rhein
2017
– opening of the WIR (Warsaw) & NAWA (Wrocław) public space sculptures
– exhibition during the Gdynia Design Days
2018
– 10. rocznica stołka PLOPP
– nowe biuro na Kościerzyńskiej we Wrocławiu
– powstaje kolekcja HEAT
– TAJDO – instalacja w Hotelu Europejskim oraz Świetliki – rzeźba przy Holm House w Warszawie
– inauguracja rzeźby KONICZYNA we Wrocławiu
2019
– powstaje kolekcja GRADIENT i stół Crystals
– prezentacja krzesła ULTRALEGGERA podczas Warsaw Home
– pierwsze niezależne stoisko na Salone del Mobile
– nominacja do Nagrody Miesa van Der Rohe 2019 dla pawilonu NAWA
2020
– 10. rocznica Zieta Pozessdesign
– pierwsze wystawy w Chinach (Gallery All, Hangzhou)
– pierwsza wystawa w barokowym pałacu DEFORMACJA ODBICIA – ODBICIA DEFORMACJI, Muzeum Miejskie Wrocławia
NAGRODY
YDMI Award German Design Council, 2008
DMY Award for Innovation in production process, 2008
Forum AID Award for PLOPP, 2009
Red Dot Design Award, Product Design for PLOPP, 2008
Schweizer Design Preis – nomination for Unterdruck, 2009
Forum Aid Awards 2009 for PLOPP
Materialica – technology Award, 2009
Dobry Wzór nomination for Unterdruck
DesignPreis der Bundesrepublik Deutchland Award, Rat fur Formgebung for PLOPP
Audi-Mentorpreis for Oskar Zięta by A&W, 2011
LODZ DESIGN Must Have Award for Drab, 2011
30 Most Creative People of Wroclaw – President’s Prize, 2015
LODZ DESIGN Must Have Award for the 3+ Chair, 2013
Dolnośląski Gryf – Economic Award – „For the pioneer of the digital age”, 2016
Architektura-Murator “Innovation in Architecture” Award for NAWA, 2019
German Design Award for NAWA, 2019
Mies van der Rohe nomination for NAWA, 2019
LODZ DESIGN Must Have Award for ULTRALEGGERA, 2020
PARTNERZY W POLSCE
Aldesa, ECHO Investment, GTC, Hotel Europejski, McKinsey, PKO BP, Skanska Residential, Warsaw Home, Miasto Wrocław, Złota 44
PARTNERZY ZA GRANICĄ
Architonic, Hay DK, MAGAZIN, Manufactum, Ovvo USA, Gallery All LA-Beijing, Ardeco Liban, Bueroforum DE, Connox DE, Dorotheum Vienna, The Edit KR, Homepage BE, IDA 14 CH, Galerie Lumas, Mint Shop London, Mud in May NL, Room 68 USA, Rossana Orlandi Milano, Savannah Bay France.