Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Wielki DOKP

Był jednym z najwyższych budynków dyrekcji kolei w regionie. Zaprojektowany przez jednego z najważniejszych lokalnych architektów lat 50. i 60., Jerzego Gottfrieda, gmach Biurowca Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych oddano go do użytku w 1974 roku.

 

Stanowił elementem powojennej kompozycji urbanistycznej śródmieścia Katowic, będącej konsekwencją wieloletnich przekształceń i pochodną licznych koncepcji oraz konkursów architektonicznych. Efekt był jednak spójny, a sam układ trwał aż do końca XX wieku, kiedy wyburzenia kilku obiektów zaczęły zmieniać jej obraz.

Lokalizacja w pobliżu skrzyżowania najważniejszych w mieście arterii komunikacyjnych biegnących z północy na południe i ze wschodu na zachód od początku wzbudzała największe zainteresowanie decydentów. Na początku lat 60. przebudowano układ drogowy, wybudowano rondo. Po II wojnie światowej okolica ta, w odróżnieniu do międzywojennego forum Katowic w pobliżu gmachu Sejmu Śląskiego, kreowana była na nowe centrum miasta.

Prace nad uporządkowaniem tej przestrzeni przybrały na sile na początku lat 60.

W miejscu parku zamkowego odsłonięto pomnik Powstańców Śląskich, a naprzeciwko niego powstała nowoczesna i awangardowa jak na owe czasy Hala Widowiskowo-Sportowa Spodek wraz z lodowiskiem, hotelem, salą gimnastyczną i basenem. Wieżowiec DOKP powstał, kiedy sąsiedztwo było już silne określone. Pomnik odsłonięto w 1967 roku, wówczas projektant DOKP postanowił dopracować wykończenie elewacji bocznych, z których jedna stanowić miała tło pomnika. Jak twierdził Jerzy Gottfried: to nie mogło ze sobą konkurować, a musiało współgrać. Architekt od samego początku projektowania postawił na prostotę i zaproponował maksymalnie nieskomplikowaną bryłę składającą się z dwóch części. Wyróżnikiem budynku była jego wysokość – 90 metrów, dzięki której przez kolejne 8 lat był najwyższym budynkiem w Katowicach.

DOKP

Oprac. za: Anna Syska, Budynek przemyślany w każdym calu. Biurowiec DOKP w Katowicach, w: Piękne, użyteczne, zbędne… Obiekty kolejowe w Polsce i na świecie, red. M. Kapias, D. Keller, Rybnik

 

Zobacz także: Wszyscy jesteśmy .KTW

Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.