w

Polski design w Teatrze Szekspirowskim w Gdańsku

Polski design w Teatrze Szekspirowskim w Gdańsku

Jego budowa trwała ponad dziesięć lat. Projekt gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, za którym stoi wenecki architekt – Renato Rizzi, nawiązuje do pierwszego takiego teatru w Polsce, który istniał w XVII wieku. Dzisiaj kolejny etap inwestycji został zamknięty. Udało się zaaranżować wnętrze dwóch istotnych pomieszczeń: klubokawiarnię oraz bufet. Za projekt odpowiedzialna jest architekt Marta Koniczuk, która jedno z wnętrz wyposażyła meblami od polskich marek.

Od historii do realizacji

Teatr powstał w pobliżu miejsca, w którym według materiałów archiwalnych w XVII wieku działała tzw. Szkoła Fechtunku, instytucja, w której wystawiano dramaty Szekspira. W 1740 roku budynek rozebrano, a w jej miejscu aż do XIX wieku działał teatr Komedienhaus. Tak więc lokalizacja teatru nie jest przypadkowa.

Wenecki architekt, Renato Rizzi zamknął teatr w zwartej, monolitycznej, dość ciężkiej bryle, wykonanej z czarnej cegły. Użycie właśnie tego materiału, to nawiązanie do ceglanej architektury Gdańska i takich miejsc, jak starówka. Założeniem projektu Renato Rizzi było to, że dzięki czarnym elewacjom teatr po otwarciu dachu przypominać będzie kolumnę światła. Ważny był tu kontrast pomiędzy rozświetloną przestrzenią wewnątrz, a dość posępnymi po zmroku murami.

Przestrzeń zaaranżowana polskimi markami

Projekt wnętrza klubokawiarni miał nawiązywać do spektaklu podszytego techniczną maszynerią oraz do kontekstu renesansowego Gdańska. Otwory w stropie zostały wykorzystane do podwieszenia lin. Zmultiplikowane piony sznurów widoczne na każdym piętrze teatru, przywodzą na myśl teatralną sznurownię. Przestrzeń wystawienniczą oddziela od baru przegroda z projekcją cytatów szekspirowskich. Uwagę zwracają zarówno przeskalowane formy lamp, które kojarzą się z elżbietańskimi konstrukcjami sukien oraz stalowy bar wykonany przez Mariusza Burdeka.

 


Projektując kolejne pomieszczenie – bufet dla aktorów, Marcie Koniczuk zależało na zachowaniu spójności wnętrza z charakterem bryły teatru. Inspiracją stała się graficzność tekstu, faktura papieru oraz subtelna elegancja kompozycji bieli z czernią. Lekkość detalu blatów oraz linearność opraw oświetleniowych zestawiono z pulsującą aplikacją graficzną. Projektantka Marta Koniczuk w tej realizacji postawiła na polskie marki, które znalazła w showroomie Euforma. Fotele Mula firmy Noti oraz sofa Ohio marki Sits, wpisały się w niewielkie wnętrze, nadając swoją lekką formą subtelności całemu wnętrzu. Krzesła i hokery firmy Fameg, model A-1319, wykończone czarną emalią, stały się mocnym akcentem i jednocześnie spójnym zestawieniem dla grafiki tekstu i lamp LEDS c4 Invisible oraz Marset Nenufar.
Teatr Szekspirowski to miejsce wyjątkowe. Zdaniem architekta Renato Rizzi „Powstał budynek, który można wypełnić ideą, na chwilę zapomnieć o Facebooku i zauważyć gwiazdy” . Tym bardziej cieszy fakt, że w takim miejscu zdecydowano się zaaranżować przestrzeń polskimi meblami.

Klubokawiarnia w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim
architektura wnętrz: Marta Koniczuk (www.martakoniczuk.pl) Maciej Świtała (www.wnetrza.lap.pl)

Bufet w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim
architektura wnętrz: Marta Koniczuk (www.martakoniczuk.pl)
projekt grafiki: Michał Pecko

Meble: showroom Euforma (www.euforma.pl)
Sesja zdjęciowa: foto&mohito.

Co myślisz?

Napisane przez Redakcja

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

GIPHY App Key not set. Please check settings

Kawa na ławę, czyli czemu stolik kawowy to konieczność

Kawa na ławę, czyli czemu stolik kawowy to konieczność

SILESIA BAZAAR Dizajn vol.3 w ramach 4 Design Days

SILESIA BAZAAR Dizajn vol.3 w ramach 4 Design Days