Bauhaus wiecznie żywy – rozpoznajemy dorobek niemieckiej szkoły

Bauhaus wiecznie żywy - rozpoznajemy dorobek niemieckiej szkoły

Bauhaus obchodzi tego roku już setną rocznicę. Ta rewolucyjna niemiecka szkoła sztuki i projektowania założona przez architekta Waltera Gropiusa, przyczyniła się do narodzin modernizmu. Jej idee nie zestarzały się mimo upływu lat i wciąż stanowią inspiracje dla projektantów.

 

Bauhaus wiecznie żywy - rozpoznajemy dorobek niemieckiej szkoły

Walter Gropius zbudował Bauhaus na wzniosłej idei, dążącej do fuzji sztuki, architektury i przemysłu. Szkoła otworzyła swoje podwoje w 1919 roku a działalność zakończyła w 1933 roku. W tym krótkim okresie pionierscy projektanci stworzyli podwaliny modernizmu. Przekroczyli granice formy, funkcji i materiału w architekturze oraz projektowaniu tekstyliów i przedmiotów. Kultowe produkty Marcela Breuera, Ludwiga Miesa van der Rohe, czy Florence Knoll są w pełni funkcjonalne a jednocześnie przynależą do kontekstu historycznego i kulturowego – mówi Marcin Zieliński, właściciel firmy Aqina, wyłącznego dystrybutora marki Knoll w Polsce.

Bauhaus wiecznie żywy - rozpoznajemy dorobek niemieckiej szkoły

Sztuka w produkcji na dużą skalę

W gronie twórców związanych z Bauhausem znaleźli się między innymi Wassily Kandinsky, Laszlo Moholy-Nagy, Marcel Breuer czy Ludwig Mies van der Rohe. Wytyczyli oni kierunki w architekturze oraz w sztuce użytkowej, a ich dorobek na stałe wpisał się do kanonu wzornictwa.

Idee niemieckiej szkoły wywarły wpływ również na projektantów Hansa i Florence Knoll, którzy połączyli przemysł ze sztuką i designem, celem podniesienia jakości produkcji na większą skalę. Hans Knoll starał się sprowadzić tę modernistyczną wizję do Ameryki, zakładając w 1938 roku H. G. Knoll Furniture Company. Związki marki z Bauhausem obracają się jednak przede wszystkim wokół Florence Knoll, której mentorem był Ludwig Mies van der Rohe. Dzięki jej postulatowi projektowania holistycznego, fundamentem firmy jest idea głosząca, że projektowanie mebli jest wartościowe, gdy przemawia na rzecz całościowego projektu przestrzeni.

Bauhaus wiecznie żywy - rozpoznajemy dorobek niemieckiej szkoły

Jak zidentyfikować Bauhaus?

Marcel Breuer stworzył krzesło Wassily inspirując się ramą roweru. Fascynowało go to, jak przedmiot zachował swą formę przez kolejne dekady. Projektant zaczął eksperymentować ze stalową rurą. Tak powstało pierwsze krzesło. Wkrótce został nimi wyposażony cały Bauhaus.

Bauhaus wiecznie żywy - rozpoznajemy dorobek niemieckiej szkoły

Wassily Chair, Marcel Breuer, 1925

 

W wyniku eksperymentów Breuera z wyginaniem stalowych rur powstało także krzesło Cesca. Wszelkie jego dzieła – zarówno architektura, jak i meble, ucieleśniają dążenie Bauhausu do zespolenia sztuki i przemysłu. Jego wczesne projekty pozostają jednymi z najbardziej rozpoznawalnych ikon współczesnego nurtu w meblarstwie.

Bauhaus wiecznie żywy - rozpoznajemy dorobek niemieckiej szkoły

Cesca Chairs, Marcel Breuer, 1928

 

Podobnie jak krzesła Wassily i Cesca, kluczowe znaczenie dla historii projektowania XX wieku mają stoliki Laccio Marcela Breuera. One również są wynikiem pracy nad stalową materią. To przykład wzornictwa, które jest ascetyczne a jednocześnie na tyle charakterystyczne, że od razu można je rozpoznać.

Bauhaus wiecznie żywy - rozpoznajemy dorobek niemieckiej szkoły

Laccio Tables, Marcel Breuer, 1925

Projekt siłowni

Projekt siłowni i spa pełen elegancji

drzwi tarasowe przesuwne

Drzwi tarasowe – Twoje okno na świat