Niełatwo pokazać 100 lat polskiego designu, ograniczając się do 100 obiektów. Jak wybrać to, co najważniejsze? Jak nie ulec pokusie pokazania samych ikon? Jak zainteresować nie tylko ekspertów? W jaki sposób przedstawić różnorodność dziedzin, jakimi zajmuje się design?
Wśród 100 projektów, obok mebli, szkła czy porcelany, czyli przedmiotów powszechnie kojarzonych z designem, znalazły się rzeczy mniej oczywiste: kroje liter, loga, dziecięce zabawki, lokomotywa, neon, szybowiec, skuter, a nawet najsmaczniejszy polski smakołyk Ptasie Mleczko i gumowe kółko Ringo – polska gra sportowa.
Prezentowane są zarówno projekty współczesne jak i te, które zdążyły zyskać miano klasyki. Unikaty, ocierające się o jednostkowe dzieła sztuki; prototypy, które nigdy nie weszły do masowej produkcji; ale też rzeczy bardzo popularne, których przez ostatnie 100 lat na co dzień używali Polacy.
Wystawa łączy przeszłość z teraźniejszością, pokazując dorobek polskiego wzornictwa przez osiągnięcia współczesnej polskiej grafiki. Prezentujemy bowiem 100 dzieł polskich projektantów zinterpretowanych przez dwudziestu pięciu polskich ilustratorów – artystów o bardzo różnym dorobku: doświadczonych mistrzów polskiej szkoły ilustracji, ilustratorów młodego i średniego pokolenia zdobywających dziś na całym świecie nagrody i całkiem młodych, którzy właśnie ukończyli studia. Większość z zaproszonych grafików ilustruje książki dla dzieci, jednocześnie zajmując się szeroko pojętą komunikacją wizualną. Prezentują różne style i techniki, wszystkich łączy ogromny talent.
Wystawa to nie tylko 100 obiektów i 100 ich plastycznych interpretacji, to także 100 historii: o projektantach, o potrzebach, o marzeniach, o możliwościach i o ograniczeniach. Opowiada nie tylko o konkretnych projektach. Pokazuje też, na czym polega proces projektowy, jak tworzą się pomysły, a w końcu jak niesamowitym pojęciem jest design – najbliższa człowiekowi dziedzina sztuki, którą wszyscy jesteśmy otoczeni, z którą obcujemy na co dzień i bez której nie moglibyśmy się obejść, choć często nie zdajemy sobie z tego sprawy.
Prezentacja projektów w porządku chronologicznym ukazuje, że w 100-letniej historii polskiego designu pewne materiały, tematy i formy powracają, przyjmując wciąż nowe oblicza. Ekspozycja powstała z okazji obchodów stulecia Niepodległości Polski.
kuratorka: Ewa Solarz
aranżacja: Studio Beton – Marta i Lech Rowińscy
identyfikacja wizualna: Studio Acapulco: Agata Dudek i Małgorzata Nowak
teksty o obiektach: Agnieszka Kowalska, Ewa Solarz, Agata Szydłowska