Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Ludwika Ogorzelec – pierwsza monografia rzeźbiarki we Wrocławskim Muzeum Architektury

Ludwika Ogorzelec – rzeźbiarka, znana na całym świecie ze swojej fascynacji przestrzenią i niepowtarzalnych rzeźb-konstrukcji. Od 16 sierpnia br. dostępna będzie dla czytelników jej pierwsza monografia. Publikacja została wydana przez wrocławskie Muzeum Architektury. To ilustrowana prezentacja twórczości rzeźbiarskiej, którą polska artystka uprawia od 36 lat.

 

Polska czy Francja ?

Ludwika Ogorzelec to uznana polska rzeźbiarka, absolwentka wrocławskiej PWSSP (obecnie ASP im. Eugeniusza Gepperta). Od 1985 roku mieszka i pracuje w Paryżu. Tu pracowała u boku słynnego artysty Césara, miała pierwsze wystawy i odnosiła pierwsze sukcesy. Tu też rozpoczęła się jej międzynarodowa kariera – tworząc swoje dzieła, które są obiektami site-specific, w wielu krajach na wszystkich kontynentach. Mimo silnych związków z Francją i Paryżem, przedstawia się zawsze jako artysta polski (po polsku i tak właśnie, w formie męskiej, określa swój zawód). To znamienne, ponieważ rzeźbiarka uznaje, że obok celów artystycznych i poznawczych jej praca ma jeszcze jedno zadanie – rozsławianie kultury polskiej. Z powodzeniem realizuje ten cel biorąc udział w sympozjach, festiwalach i plenerach, przygotowując wystawy indywidualne i zbiorowe na całym świecie, m.in. w Australii, Stanach Zjednoczonych, Wietnamie, Hiszpanii, czy Szwecji.

Ludwika Ogorzelec polskim widzom znana jest m.in. dzięki projektom z cyklu „Krystalizacja przestrzeni”, takim jak:

  • „Moich oczu poziom IV” (Muzeum Architektury we Wrocławiu, 2004 r.),
  • „Zjawiska świetlne” (Galeria Studio – Galeria II, warszawa, 2007 r.),
  • „Przejścia” (uliczki kwartału ratuszowego we Wrocławiu, 2015 r.)
  • „Spektrum wieków średnich” (Zamek w Malborku, 2017 r.).
Czytaj też:   Wszyscy jesteśmy .KTW

„Ludwika Ogorzelec. Krystalizacja przestrzeni”

Część pierwsza monografii dostarcza nam wiedzy na temat postawy twórczej artystki i jej programu. Poznajemy doznania i doświadczenia, które sprawiły, że tworzywem rzeźbiarskim, pierwszą materią rzeźb Ludwiki Ogorzelec jest przestrzeń: „Niewidoczna dla ludzkiego oka, niewyczuwalna tak długo, jak długo coś widocznego – na przykład linia z materiałów trwałych – jej nie określi” (cyt. za „Ludwika Ogorzelec. Krystalizacja przestrzeni”). Obok informacji biograficznych i tekstów programowych, znajdziemy tu przede wszystkim zdjęcia jej prac – także tych, które już nie istnieją lub znajdują się w posiadaniu nieznanych właścicieli.

Na stronach monografii znajdujemy efekty fascynacji artystki powietrzem, przestrzenią, prawami natury i fizyki. To rzeźby-konstrukcje powstałe z naturalnych linii drewna lub przezroczystego celofanu, niekiedy także szkła i metalu. Tworzą one dwa główne cykle prac. Pierwszy to „Przyrządy równoważne” – cykl rzeźby mobilnej, o którym tak pisze w swoim tekście programowym: „To mobilne rzeźby budowane jako delikatne struktury z użyciem „twardej”, ale bardzo cienkiej linii. Pomimo tego, że wnikają one swoją ażurowością w przestrzeń, są nadal obiektami przenośnymi, możliwymi do oglądania z zewnątrz”. Następny cykl nosi tytuł „Krystalizacja przestrzeni” i choć wywodzi się z tych pierwszych eksperymentów artystki, jest już „inną ścieżką na wytyczonej drodze twórczej”. Ludwika Ogorzelec „zaprasza” odbiorcę do wnętrza swoich rzeźb-instalacji. Tym samym sprawia, że przestaje on być jedynie obserwatorem. Staje się częścią zaistniałej sytuacji.

Czytaj też:   Zamówienia z nike.com w pudełakch polskiego designera

Następne rozdziały to kolejno: zapis rozmów z Jaromirem Jedlińskim, teksty Johna K. Grande i Marka Czachora. Odnoszą się one bezpośrednio do rzeźbiarskich poszukiwań Ludwiki Ogorzelec oraz kronika opracowana przez artystkę i Elżbietę Łubowicz – współredaktorkę monografii. Dopełnieniem całości jest obszerna dokumentacja twórczości rzeźbiarki.

 

Książka wydana została w trzech językach: polskim i angielskim. Wydana dzięki wsparciu finansowemu Fundacji KGHM Polska Miedź oraz francuskim – dzięki Fundacji ORLEN – DAR SERCA.

Od 16 sierpnia br. dostępna będzie w księgarni stacjonarnej i internetowej Muzeum Architektury we Wrocławiu. Jak informuje wydawca, przy zakupie monografii w księgarni stacjonarnej po podaniu hasła LUDWIKA OGORZELEC otrzymamy rabat w wysokości 10 procent.

„Ludwika Ogorzelec. Krystalizacja przestrzeni” Muzeum Architektury we Wrocławiu, Wrocław 2019 – cena: 80,00 PLN

Księgarnia stacjonarna: Muzeum Architektury we Wrocławiu przy ul. Bernardyńskiej 5

Księgarnia internetowa: http://ma.wroc.pl/pl/ksiegarnia/wydawnictwa/

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.